Skip to main content

Posts

Q&A: The lack of appearance of any affect of the Hizb among the people

The following is the translation of an Arabic Q&A from Ad-Dausia Takattuliya (The Dossier on the Party Structuring) by Sheikh Taqiuddin an-Nabhani. Question and Answer about the lack of appearance of any affect of the Hizb among the people in its Majaal (area of work) in terms of the main Islamic thoughts From the greatest matters that must occur by the hands of the Hizb is the existence of the main (fundamental) Islaamic thoughts among the people in a manner that strikes out and appears in their conversations and discussions. That this should reach a point where its effects appear in their relationships just like the sound ripeness of a date appears. If these thoughts are not present then it is not possible for the Ummah to carry the message that the Hizb carries and it is not possible to establish in reality a general awareness from which a public opinion emanates. And it is known that the Ummah carrying the message that the Hizb carries is a fundamental conditio

Understanding the concept of Dharoorah (“necessity”) in Fiqh

Understanding the concept of Dharoorah (“necessity”) in Fiqh As Muslims, we know that our actions should be guided by the dictates that Allah (سبحان و تعالى) has placed for us, but among the many monkeys on our backs that we find it “difficult” to shake off in modern times are contemporary social strictures, pressures and conventions that can often make it challenging to practice even the most basic obligations. Obligations and prohibitions are often subverted – whether intentionally or otherwise – under the pretext of “necessity” and “difficulty”, meaning that this notion needs a close examination and a clear understanding. This article looks at the issue of  Dharoorah –  the juridical concept of “necessity” that determines when something is so dire that existing  ahkam  may be relaxed or exceptions to them applied. What is  dhuroorah  , what are its limits and where does it rightly apply? In situations of genuine need which the  Shariah  itself recognised, it gave to  mukalli

طلاق ثلاثہ کےتنازعہ کا جواب حقیقت کی روشنی میں

گزشتہ  6 ماہ سے ملک بھر میں اسلامی معاشرتی نظام کے   قوانین پر  پابندی عائد کرنا بحث کا   موضوع بنا ہوا ہے اور اس پر  تبادلہ خیال کیا جا رہا ہے - خواتین کے چند گروپوں نے مثلا   "بھارتیہ مسلم مہیلا آندولن" وغیرہ نے  سپریم کورٹ میں عرضی دائر کی ہے کہ    تین طلاق کے ذریعہ فوری طلاق  پر   پابندی عائد کی جائے کیونکہ یہ   غیرآئینی، امتیازی اور اسلامی قانون کے خلاف ہے - ان  کا کہنا ہے کہ ایسے موقعہ پر  عورتوں کو  اپنے دفاع  کی یا طلاق پر اعتراض کرنے کی اجازت نہیں  ہوتی ہےجس کی وجہ سے   اچانک انہیں بے یار و مددگار چھوڑ دیا جاتا ہے اور ایسے معاملے میں  نہ ان کا خاندان ان عورتوں کا ساتھ دیتا ہے اور نہ ہی سماج ان کےحق کے لئے کھڑا ہوتا ہے - ان کا یہ بھی االزام ہے کہ تین طلاق سے   طلاق کے قرآنی احکام کی خلاف ورزی ہوتی ہے، اس کی کوئی مذہبی حیثیت نہیں - لہذا اس پر  قانونی طور پر پابندی لگا دینی چاہیے۔ اس نئے مقدمے کے بعد ہندوستان کی سپریم کورٹ نے  اسلام کے معاشرتی قوانین کوجانچنے  کا فیصلہ کیا ہے کہ وہ ہندوستانی  آئین کی شرائط پر کھڑے ہیں یا نہیں - اور اس بات کا بھی  اندازہ  لگائے گی